تاریخ انتشار : دوشنبه 11 تیر 1403 - 13:21
کد خبر : 170781

خانواده سازمان همکاری های شانگهای، به دنبال تحولی بزرگ/

از خط آهن میان سه کشورتا ارتقای سطح زندگی و توسعه اجتماعی

از خط آهن میان سه کشورتا ارتقای سطح زندگی و توسعه اجتماعی

اوایل ژوئن مراسم امضای توافقنامه بین دول سه کشور در مورد پروژه راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان در پکن برگزار شد. خط آهنی که مورد توجه هر سه کشور قرار دارد و همه برای ساخت و توسعه آن تلاش می کنند.کارشناسان براین باورند که این خط آهن می تواند موجب افزایش مبادلات و

اوایل ژوئن مراسم امضای توافقنامه بین دول سه کشور در مورد پروژه راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان در پکن برگزار شد.

خط آهنی که مورد توجه هر سه کشور قرار دارد و همه برای ساخت و توسعه آن تلاش می کنند.کارشناسان براین باورند که این خط آهن می تواند موجب افزایش مبادلات و توسعه هر سه کشور هم بشود.

همکاری بین بسیاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و چین در ساخت «کمربند و جاده» با سرعت آغاز شده و نتایج بسیاری را به دست آورده است. راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان جدیدترین نمونه است که “روح شانگهای” را در میان کشورهای عضو زنده کرده است. و خانواده شانگهای را به سوی اتحاد، همکاری، و باز و برد-برد هدایت می کند.

۲۳ سال پیش، سازمان همکاری شانگهای در پاسخ به تمایل کشورهای منطقه برای ترویج مشترک دوستی، تضمین امنیت مشترک و تلاش برای توسعه مشترک تأسیس شد و بر روحیه شانگهای با موضوع اساسی «اعتماد متقابل، منفعت متقابل، برابری، مشورت، احترام به تمدن‌های گوناگون و دنبال توسعه مشترک» پایبندی می‌کند و دایره دوستان بزرگتر می شود و از “۵ کشور شانگهای ” اصلی به ۹ کشور عضو، ۳ کشور ناظر، و ۱۴ شریک گفتگو گسترش می یابد و جمعیت کشورهای عضو تقریباً نیمی از جمعیت جهان را اشغال می کند و سهم این کشورها ازکل تولیدات جهان یک چهارم است. توسعه سازمان همکاری شانگهای تصویر واضحی از “روح شانگهای” است و همچنین حیاتی بودن “روح شانگهای” را نشان می دهد.

از سال ۲۰۱۳، شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین هر سال در کنفرانس سران سازمان همکاری شانگهای شرکت می کند و سخنرانی های مهمی ارائه می کند و راهنمایی های ایدئولوژیکی برای توسعه و رشد سازمان همکاری شانگهای ارائه داده است.

در مواجهه با وضعیت پیچیده و تغییرعمیق بین المللی و چالش های بزرگ جهانی،شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به طور مداوم مفهوم زمانی “روح شانگهای” را با “طرح چین” غنی و بهبود بخشیده است. از پیشنهاد مفاهیم مطرح شده توسط چین درباره توسعه، امنیت، همکاری، تمدن و حکومت جهانی ، تا ساختن «جامعه سلامت»، «جامعه امنیتی»، «جامعه توسعه» و «جامعه علوم انسانی»،دیگر تا تشریح و ارائه طرح‌های توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی…

به واقع شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین همواره این موضوع را مد نظر داشته که تحت هدایت “روح شانگهای”، ثبات و توسعه بلندمدت سازمان همکاری شانگهای را در الگوی بزرگ توسعه مشترک بشریت ارتقا دهد.

حفظ صلح منطقه ای و تضمین امنیت مشترک پایه و اساس سازمان همکاری شانگهای است.

در سال‌های اخیر، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همکاری موثری را در مبارزه مشترک با «سه نیرو»، مهار مشترک گسترش مواد مخدر، حفاظت از امنیت داده‌ها و حفظ امنیت فضای بیرونی انجام داده‌اند و توانایی آنها برای حل و فصل خطرات امنیتی منطقه‌ای به طور مستمر افزایش می یابد . در ۲۰ مه ۲۰۲۴، ۱۰ سال از تاسیس و افتتاح پایگاه بین المللی آموزشی تبادل و همکاری قضایی سازمان همکاری شانگهای و چین می گذرد و ۶۵ دوره آموزشی آنلاین و آفلاین در انواع مختلف تشکیل داده شده و ۲۳۴۱ نفر دانش آموز خارجی مورد آموزش و پروش قرار گرفتند که عمدتاً از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و کشورهای دیگر در امتداد طرح کمربند و جاده بودند.

تمرکز بر همکاری‌های عمل‌گرایانه و تسریع بهبود اقتصادی، نیروهای محرکه برای توسعه سازمان همکاری شانگهای هستند

از زمان تأسیس سازمان همکاری شانگهای، مقیاس تجارت بین کشورهای عضو همچنان در حال گسترش است و همکاری های سرمایه گذاری به طور فعال ترویج شده است. «گزارش توسعه تجارت در مورد تشکیل ۲۰ ساله سازمان همکاری شانگهای منتشر شده در سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که ارزش کل تجارت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای طی ۲۰ سال نزدیک به ۱۰۰ برابر افزایش یافته است و درصد آن از ارزش کل تجارت جهانی از ۵٫۴ در صد در سال ۲۰۰۱ به ۱۷٫۵ در صد افزایش یافت و نیروی نفوذ تجارت جهانی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همچنان در حال افزایش است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که تقویت مبادلات و یادگیری متقابل ، ترویج پیوندهای مردمی پایه گرم سازمان همکاری شانگهای است

در بهار ، کمپ بهاری دانشجویی جوانان سازمان همکاری شانگهای ۲۰۲۴ در شین جیانگ برگزار شد. بسیاری از جوانان هنگام احساس کردن چین زیبا رویاهای زندگی خود را به چین پیوند زدند و در فصل برداشت تابستانی، نسیم عدنان یک دانشجوی پاکستانی در دانشگاه کشاورزی و جنگلداری شمال غربی چین گندم را در مزارع برداشت کرد و اطلاعات آزمایشی را با همکلاسی های چینی خود جمع آوری کرد.این دانشگاه آموزش و پرورش مشارکتی استعدادهای علم و فناوری کشاورزی بین‌المللی را به‌عنوان یک پیشرفت مهم در نظر می‌گیرد و تاسیس اتحاد دانشگاه‌های مرتبط با کشاورزی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را به عهده می‌گیرد و ۲۱ دانشگاه از ۸ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای به اتحاد دانشگاههای کشاورزی پیوسته اند.

بورات نورگلیف دبیرکل سابق سازمان همکاری شانگهای گفت که چین با همه طرف ها دست به دست در سازندگی “کمربند و جاده” همکاری می کند و به نتایج ثمربخشی دست یافته است و به شدت باعث ارتقای اتصال و توسعه اجتماعی-اقتصادی کشورهای منطقه شده است . این نمونه ای از همکاری برابر و منفعت متقابل بین همه کشورها است و همچنین نمایش مهم “روح شانگهای” است.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − 12 =