تاریخ انتشار : دوشنبه 11 تیر 1403 - 9:07
کد خبر : 170751

آتش فقر این بار به جان طبیعت افتاده است

آتش فقر این بار به جان طبیعت افتاده است

طی روزهای گذشته اخبار متعددی در مورد دستگیری ۱۷ تا ۱۹ نفر از افرادی که در آتش سوزی جنگل‌های زاگرس دست داشته‌اند منتشر شده است. این در حالی است که جنگل‌های زاگرس بیش از ۲۰ روز در آتش ندانم کاری و بی توجهی می‌سوزد. این بین تعداد زیادی از افرادی که با دست خالی برای

طی روزهای گذشته اخبار متعددی در مورد دستگیری ۱۷ تا ۱۹ نفر از افرادی که در آتش سوزی جنگل‌های زاگرس دست داشته‌اند منتشر شده است. این در حالی است که جنگل‌های زاگرس بیش از ۲۰ روز در آتش ندانم کاری و بی توجهی می‌سوزد. این بین تعداد زیادی از افرادی که با دست خالی برای مهار آتش به جنگل‌ها رفته‌اند با بدنی سوخته و زخمی بازگشته و راهی مراکز درمانی شده‌اند. در این میان اما مسوولان سازمان محیط زیست با اینکه اعلام کرده‌اند از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات این سازمان برای مهار آتش استفاده می‌کنند هنوز هیچ اقدام موثری در این باره انجام نداده‌اند. در واقع مساله اینجاست که امکانات و ظرفیت مناسبی هم برای مهار این آتش گسترده نه در سازمان محیط زیست وجود دارد و نه در سازمان جنگل‌ها و مراتع. همین کمبود امکانات است که در بسیاری از موارد هم باعث از بین رفتن جان انسان‌ها می‌شود همانطور که در اتفاقاتی مانند حادثه پلاسکو شاهد آن بودیم و تجهیز نبود سازمان آتش نشانی به وسایل اطفا حریق استاندارد باعث شد که جان ۱۵
آتش نشان قربانی شود و حالا هم نبود تجهیزات در سازمانی دیگر باعث شده تا صدها هکتار از جنگل‌هایی که نه فقط درختان که حیات وحش آن هم در معرض نابودی است در آتش بسوزد و کاری از دست هیچ کس برنیاید.

تمام زاگرس درگیر آتش است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،   از یک طرف مردم محلی از نبود امکانات برای خاموش کردن آتش گلایه دارند و از سوی دیگر مسوولان سازمان محیط زیست می‌گویند که تا کنون بیش از ۳۰ سورتی پرواز برای خاموش کردن آتش در زاگرس انجام شده است اما هنوز هم درختان این زیست بوم در حال سوختن هستند. مساله تنها جنگل‌های بلوط لرستان نیست. تمام زاگرس در آتش می‌سوزد و در این بین هم درختان نابود می‌شوند و هم حیات وحشی که در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند.

جنگل‌ها را می‌سوزانند تا انجیر و انگور بکارند

طی روزهای گذشته مسوولان استانی و هم چنین برخی از مسوولان محیط زیست به این مساله اشاره کرده‌اند که آتش زدن جنگل‌های زاگرس عامل انسانی داشته و افرادی برای اینکه بتوانند درخت انجیر و انگور بکارند و از‌آن کسب درآمد کنند درختان بلوط را به آتش می‌کشند.

اینکه عوامل انسانی در به آتش کشیدن این جنگل‌ها نقش دارند و برای اینکه بتوانند از زمین‌های به‌جامانده برای گسترش باغات انجیر و انگور استفاده کنند نشان از خیلی مشکلات دیگر دارد. اینجاست که می‌توان گفت فقر حتی می‌تواند محیط زیست را به نابودی بکشاند. افرادی که اقدام به آتش زدن جنگل‌ها برای منافع شخصی خود می‌کنند همان کسانی هستند که در مناطق شکارممنوع برای به دست آوردن لقمه نانی بیشتر دست به قتل عام حیات وحش می‌زنند. این مشکلات شاید منشأ انسانی داشته باشد و مردم مهم‌ترین عامل بروز آن باشند اما بی‌توجهی مسوولان به مسائل کلان اجتماعی و اقتصادی است که چنین نتیجه‌ای به جای می‌گذارد .

آتش فقر و نبود اشتغال این بار  به جان طبیعت افتاده است

محمد مروتی، کارشناس اقتصادی در این باره به تعادل می‌گوید: متاسفانه در مناطق مختلف کشور در حال حاضر نبود شغل باعث شده تا افراد برای کسب معیشت دست به هر کاری بزنند. سال‌هاست که شهرهای کوچک و بزرگ در مناطق مختلف کشور به دلیل نبود امکانات لازم برای تامین معیشت با مهاجرت مواجه بوده‌اند. از کار افتادن چرخ تولید و خاموش شدن یک به یک شهرک‌های صنعتی باعث می‌شود تا افراد برای امرار معاش خود با مشکل مواجه شوند. او می‌افزاید: بخشی از این مشکل حالا دامن حیات وحش و محیط زیست را گرفته است. اینکه می‌گویند جنگل را آتش زده‌اند تا در آن درخت انگور و انجیر بکارند تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن کسب معیشت است. این کارشناس اقتصادی اظهار می‌دارد: وقتی ما مساله کمبود شغل، نبود امنیت شغلی، تورم و سرکوب دستمزد کارگر را نادیده می‌گیریم و سعی می‌کنیم با
دست کاری آمارها وضعیت را به شکلی غیر واقعی نشان دهیم باید انتظار چنین اتفاقاتی هم داشته باشیم. حالا آتش فقر و نبود اشتغال به جان طبیعت ایران افتاده است. همان طور که در مناطق شمالی کشور بسیاری از افراد نه برای لذت شکار که برای تامین معاش خود در فصل مهاجرت پرندگان دست به کشتار آنها می‌زنند. مروتی در پایان می‌گوید: متاسفانه بی توجهی به تولید در کشور، رشد روزافزون تورم، سرکوب دستمزد کارگران و … باعث شده است تا بسیاری از افراد ضمن اینکه انگیزه خود برای کار تولیدی در کشور را از دست داده‌اند اقدام به راه‌اندازی مشاغلی کنند که شاید از نظر آنها تنها راهی برای معیشت باشد اما در واقع می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به بار بیاورد. همانطور که برداشت
بی رویه از آب‌های زیرزمینی باعث شده امروز کشور با بحران آب مواجه شود. آن زمان هم کشاورزان تنها می‌خواستند محصول شان را به عمل بیاورند و برای تامین معاش خود آن را بفروشند.

نبود نظارت و تخریب محیط زیست

مهرنوش رحیمی، کارشناس محیط زیست، در این باره به تعادل می‌گوید: متاسفانه نبود نظارت دقیق از سوی سازمان‌های مربوطه باعث شده افرادی که به دنبال سودجویی و نفع شخصی خود هستند ضربات جبران‌ناپذیری به پیکر محیط زیست ایران وارد کنند و این اتفاق مادامی که مسوولان به وظایف خود عمل نکنند ادامه خواهد داشت. او می‌افزاید: با اینکه سال‌هاست شاهد تاثیر تخریب محیط زیست به دست انسان و خطراتی که این تخریب به وجود آورده هستیم اما باز هم کوتاهی‌های جبران‌ناپذیر در این زمینه ادامه دارد. این همه سیل و رانش زمین حاصل تخریب محیط زیست و از بین بردن درختان و افزایش بیابان‌زایی در کشور است. این در حالی است که برخلاف ادعاهای مطرح‌شده از سوی سازمان‌های مربوطه، اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از تخریب محیط زیست اصلاً کارساز نبوده است.

تمام ظرفیت سازمان محیط زیستچقدر است؟

رحیمی با اشاره به اظهارات سلاجقه درباره استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های لردگان می‌گوید: رییس سازمان محیط زیست از کدام ظرفیت‌ حرف می‌زند؟ چه اقدام عاجلی برای مهار آتش‌سوزی در این منطقه صورت گرفته؟ در حال حاضر مردم با دست خالی اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند و هر روز تعداد زیادی از این افراد با دست‌وپای سوخته راهی مراکز درمانی می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: با وعده و شعار نمی‌توان آتش را خاموش کرد، هم محیط زیست و هم حیات وحش در این منطقه رو به نابودی است. چرا نباید سازمان محیط زیست ما مجهز به بالگرد یا هواپیماهایی باشد که در این شرایط بتوانند طی یک روز آتش را مهار کنند؟ چرا مسوولان دست روی دست گذاشته‌اند و به تلاش‌های فردی برای مهار آتش نگاه می‌کنند؟

مقصر اعلام کردن عوامل انسانی از مسوولان سلب مسوولیت نمی‌کند

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اعلام کرده ۱۹ نفر در رابطه با ایجاد آتش‌سوزی عمدی در این منطقه بازداشت شده‌اند توضیح می‌دهد: نمی‌توان با اعلام این اخبار بار مسوولیتی را که در امر حفاظت از محیط‌زیست کشور بر دوش مسوولان است کم کرد. چرا نباید نظارت دقیق و درستی بر این مناطق باشد که افراد سودجو بتوانند به‌راحتی دست به چنین تخریب بزرگی بزنند؟

درختان ریه‌های محیط زیست هستند

علی بهارمست، یکی از فعالان محیط زیست در منطقه لرستان، نیز در این باره می‌گوید: از بین رفتن درختان یعنی افزایش آلودگی در نقاط مختلف کشور. نباید فراموش کنیم که درختان ریه‌های محیط زیست و کشور ما هستند و از بین رفتن آنها تنفس را هم برای افراد و هم برای حیات وحش سخت می‌کند.

او اضافه می‌کند: متاسفانه آتش تقریباً از اواسط خردادماه در مناطق مختلفی از زاگرس به راه افتاده و حالا تمام جنگل‌های این منطقه را درگیر کرده است. اینکه مسوولان می‌گویند این آتش‌ها عامل انسانی داشته یک بخش ماجراست، بخش دیگر آن اقداماتی است که دستگاه‌های مسوول باید برای مهار این آتش انجام دهند.

مهار آتش جنگل‌های لردگان با دست خالی

بهارمست توضیح می‌دهد: بعد از گذشت روزها آتش جنگل‌های لردگان هنوز به‌طور کامل مهار نشده است. این یعنی هیچ اقدام قابل توجهی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط برای مهار آتش‌سوزی انجام نشده، هرچه بوده تلاش نیروی‌های محلی بوده است که با دست خالی به مهار آتش رفته‌اند. بسیاری از این افراد در این روزها مجروح شده‌اند اما هیچ‌کس از آنها حمایت نمی‌کند. هزینه‌های درمانی‌شان را هم خودشان باید پرداخت کنند.

او می‌افزاید: سال‌های گذشته با گرم شدن هوا ستاد بحران برای جلوگیری از آتش گرفتن جنگل‌ها تشکیل جلسه می‌داد اما امسال حتی این جلسه هم تشکیل نشده است. از سوی دیگر هیچ قانون بازدارنده‌ای برای جلوگیری از فعالیت افراد متخلف در حوزه محیط زیست وجود ندارد. اینکه مسوولان فقط می‌آیند و از زمین‌های سوخته بازدید می‌کنند دردی را از کسی دوا نمی‌کند. این رفتارها بیشتر باعث ناراحتی مردم منطقه می‌شود.

بی‌توجهی به تجهیز نیروهای منابع طبیعی

این فعال حوزه محیط زیست در پایان به بی‌توجهی سازمان منابع طبیعی به تجهیز نیروهای خود اشاره می‌کند و می‌گوید: این سازمان یا اصلاً نمی‌خواهد یا واقعاً نمی‌تواند نیروهای فعال در حوزه منابع طبیعی را تجهیز کند. وقتی نه از هلی‌برد برای جابه‌جایی نیرو در زمان آتش‌سوزی خبری هست و نه حتی محیط‌بانان و فعالان این حوزه برای رفتن به دل آتش کفش مخصوص دارند، چطور می‌توانیم بگوییم منابع طبیعی و محیط زیست برای مسوولان از اهمیت بالایی برخوردار است؟

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − پنج =